Do największej liczby wypadków z udziałem pieszych dochodzi jesienią i zimą oraz wieczorem ponieważ, pieszy widzi samochód, ale nie zawsze kierowca widzi pieszego z uwagi na złą widoczność. Na mokrej nawierzchni wydłuża się droga hamowania pojazdu, niekorzystna pogoda oraz zmrok przyczyniają się do obniżenia sprawności psychomotorycznej, powodując u wielu osób rozproszenie uwagi.
Jak pokazują policyjne statystyki najczęstszymi przyczynami potrąceń śmiertelnych z winy kierujących jest niedostosowanie prędkości jazdy do warunków panujących na drodze, a także nieudzielenie pierwszeństwa. Analogicznie porównując zdarzenia powstałe z winy pieszych przyczynami są m.in. nieostrożne wejście przed nadjeżdżający pojazd, przekraczanie jezdni w miejscach niedozwolonych, czy też poruszanie się drogą w miejscu nieoświetlonym, przy utrudnionej widoczności, bez elementów odblaskowych.
Warto przypomnieć, że po zmroku pieszy, który ma na sobie ubranie w stonowanych szaro czarnych kolorach i nie posiada na wierzchniej odzieży elementów odblaskowych jest widziany przez kierującego pojazdem z odległości około 40 metrów. Natomiast osoba piesza, mająca na sobie „odblaski”, staje się widoczna nawet z odległości ponad 150 metrów. Wspomniane dodatkowe metry pozwalają kierowcy wyhamować i bezpiecznie ominąć pieszego. Ma to szczególnie znaczenie o tej porze roku, kiedy wcześnie zapada zmrok i warunki atmosferyczne ulegają pogorszeniu, a piesi na drogach stają się słabo widoczni. Prawdopodobieństwo ich potrącenia przez nadjeżdżający pojazd wzrasta wtedy wielokrotnie.
Pieszy jest narażony na najpoważniejsze konsekwencje nawet przy mniejszych prędkościach pojazdu. Przy prędkości 50 km/h, pieszy ma około 50% szans na przeżycie, ale już przy prędkości około 80 km/h jego szanse na przeżycie są bliskie zeru.
Na potracenia szczególnie narażone są osoby w podeszłym wieku, w miarę starzenia się wiele osób zażywa coraz więcej leków, a u części z nich, postępuje pogorszenie słuchu oraz wzroku, co pogarsza zdolność usłyszenia klaksonu, syreny, krzyku, widoczność znaków pojazdów oraz pieszych. Z wiekiem pogarsza się również czas reakcji. Występują też trudności z koncentracją. Sprawność ma wpływ na zdolność do włączenia się do ruchu, dostrzegania samochodów i pieszych, sprawdzania obszaru martwego punktu, ustąpienia pierwszeństwa przejazdu, cofania, parkowania.
Przypominamy, że kierujący pojazdem zbliżając się do przejścia dla pieszych ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. Ponadto jeśli skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.
Każdy pieszy powinien mieć świadomość, że fakt korzystania z wyznaczonego przejścia nie upoważnia do wchodzenia na jezdnię bez upewnienia się, czy nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu.
PRĘDKOŚĆ A PRAWDOPODOBIEŃSTWO UTRATY ŻYCIA PRZEZ PIESZEGO [1]:
Przy prędkości uderzenia pojazdu w pieszego wynoszącej:
-
30 km/h, pieszy ma ponad 90% szans na przeżycie wypadku,
-
50 km/h, pieszy ma 40 do 60% szans na przeżycie wypadku,
-
70 km/h, pieszy nie ma prawie żadnych szans na przeżycie wypadku.
KPP Gryfino – asp. szt. Marcin Karpierz, rzecznik Policji
Napisz komentarz
Komentarze